Navigasjonshjulet

Kilde: Kvalnes og Øverenget
Velkommen til dilemmabanken
Hensikten med denne dilemmabanken er å ha et grunnlag for dilemmatrening i virksomheter spesielt i forsvarssektoren.
Det er fire aktiviteter i dilemmatrening.
- Identifisere et dilemma
- Definer dilemmaet
- Diskutere dilemmaet
- Konkludere hva som er god praksis og hvordan dilemmaet kan løses.
Stadium 1 og 2 gjøres av det enkelte individet. 3 og 4 er noe som gjøres av organisasjonen og det er en leder med relevant fullmakt som trekker den endelige konklusjonen ut fra organisasjonens verdigrunnlag, lover, intern bestemmelser osv.
I noen tilfeller er det fasitsvar for eksempel når noe er lovbestemt. I andre tilfeller kan det være flere rette svar på hvordan dilemmaet kan løses. Ledelsen i organisasjonen må trekke den endelige konklusjonen på hvordan dilemmaet kan løses best mulig.
I dilemmabanken har SIFS formulert dilemmaene slik at man kan gå rett på diskusjonen. I dilemmatrening kan prosessen med å identifisere og formulere et dilemma være meget nyttig fordi det trener opp individet til å se dilemmaer man på daglig basis møter, men som man kanskje ikke uten videre ser og vil vurdere.
Noen tilfeller har vi antydet hvordan dilemmaet bør løses. Dette er tilfeller hvor svaret er enkelt for eksempel er regulert i lover eller andre regler. Andre ganger er det ikke fullt så enkelt.
Brukerne inviteres til å kommentere dilemmaene og sende nye dilemmaer til dilemma@sifs.no
Dilemmabanken
Hva er et dilemma?
- Konflikt mellom verdier
- Må ta en avgjørelse
- To eller flere opsjoner på bordet
- Gråsonen mellom det som åpenbart er rett og det som åpenbart er galt å gjøre
Beskriv et dilemma (helst skriftlig)
- Fra hvilket perspektiv fortelles historien?
- Beskriv situasjonen (hvem, hva hvor)
- Hvilke valg har du?
- Hvilke verdier er innbakt i hver opsjon?
- Hvilke faktorer forhindrer etisk adferd/valg?
Faresignaler – står du overfor noen av disse overser du kanskje et dilemma:
- Hektisk arbeidssituasjon
- Tidspress, korte frister
- Resultatpress og urealistiske forventninger
- Aggressiv språkbruk
- Frykt
- Dårlig samvittighet
- Gruppepress/praksis